A gumiabroncs cseréjéről néhány szóban

autósbolt
autósbolt
Autósbolt

Az időjárás drasztikus változása óhatatlanul is magával hozza azt a fajta bizonytalankodást, ami még a legtapasztaltabb sofőrt sem hagyja teljesen érintetlenül. A túlzott mínuszok vagy pluszok váratlan „felbukkanásakor” az örök kérdés is újra a porondra kerül: mikor esedékes a gumiabroncs cseréje? Ha felmerült ez a roppant nagy figyelmet érdemlő téma, két dolgot tehetünk: az ösztöneikben bízva akkor cseréljük le az abroncsot, amikor jónak látjuk, vagy –és nyilván ez a jobb megoldás- a szakértőkre hallgatva, a hőmérőt figyelve betartjuk a téli és a nyári gumiabroncs cseréjére vonatkozó előírást.

Jelen cikkünkben azoknak a gumiabroncs cserével kapcsolatos kérdéseknek jártunk utána, amelyek nemcsak a kezdő, de a tapasztalt sofőröknek is érdekesek lehetnek. Azt már minden amatőr gépjárművezető jól tudja, hogy a gumiabroncsot időről-időre le kell cserélni, amit lényegében az időjárási viszonyok alapoznak meg. A nyári kánikulában nemcsak mi olvadozunk, mint a fagylalt, de az aszfalt hőmérséklete is roppant magasra kúszhat fel, így az autóknak olyan gumiabroncsra van szüksége, ami kemény. Ezzel ellentétben a hideg fogvacogtató zimankós napok alatt olyan kerekeken érdemes gurulni, amelyek gumija puha: így biztosíthatjuk a csúszós utakon a jobb tapadást.

Figyelem! Az abroncs csere tipikusan az a kategória, amit nem érdemes elbagatellizálni, hiszen, ha nem az előírásoknak megfelelően ülünk volán mögé, könnyen veszélyhelyzetbe keveredhetünk. A felelősségteljes gépjárművezető kelléktárában tehát van egy minőségi téli és nyári gumi garnitúra szett, amit bizonyos időközönként ellenőriztet, és ha a szerelő úgy ítéli meg, le is vált. Mikor kell teljesen új gumikat venni? Nos, ez esetben nem olyan egyértelmű a válasz, hiszen a törvényi előírás kimondja, ha a gumiabroncs barázdáinak mértéke nem éri el az 1,6 mm mélységet, cserélni kell a szóban forgó alkatrészt – ezzel ellentétben a tapasztalt szerelők azt tanácsolják, már akkor sem érdemes elindulni, ha az említett mélység 2 milliméter.

Ez persze nem valamilyen puccos és felesleges szabály: könnyen lehet, hogy a saját és mások életével is játszunk, ha figyelmen kívül hagyjuk azt! Miért? Az elkoptatott gumiabroncs a hirtelen fékezés következtében csúszik, így nő a féktáv is. Ha a gépjármű irányíthatósága romlik, a baleset sem várat magára sokat. Ahhoz, hogy valóban kellő biztonsággal és magabiztossággal tudjuk irányítani az alattunk lévő kocsit, nemcsak mély tapasztalat kell, de az alkatrészek, kellékek és az egész rendszer összehangolt, problémamentes működése – ami viszont elképzelhetetlen a magas színvonalat képviselő minőség nélkül. Sokan állítják –és nekik van igazuk-, hogy az autó felelősség- olyan felelősség, amelyre, ha nem állunk készen, jobb, ha havi bérletet váltunk a tömegközlekedés valamely módjára, és elnapoljuk az autóvásárlás gondolatát.

Author: admin